Grov Service 2: Grov Bakst (With a Vengeance)

22. februar, 2007 at 18:06 (skaberakk) (, , , , , , )

Eller, hmm. Nei. Jeg tror ikke tiden er moden for å rippe opp i historien om Carrie og Dick ennå. Det får bli en annen gang. Den tittelen var bare en ruse, et knep for å lokke den troskyldige leser inn i min akademiske jammer.

<jammer style=”akademisk”>
Jeg har etterhvert begynt å akseptere min skjebne som datalingvist, og har til og med helt frivillig deltatt på en gjesteforelesning av en tysk professor om dativsubjekter i Urdu [PDF]. Vi var 3 bachelorstudenter og resten hardcore lingvistprofessorer som flommet over av esoterisk kunnskap – både motiverende og skremmende. Men, jeg har også funnet ut at datalingvister ikke bare driver med datalingvistikk (f.eks. datalingvistene i Upland og Octavia Sperati, gode rollemodeller og alt det der) – kanskje det er litt skummelt å kunne ende opp som fagidiot. Samtidig føler jeg meg veldig klar for å bli masterstudent, selv om det kommer til å ta iallfall ett år til. Jeg har til og med funnet ut at oppgaven min skal handle om lingvistiske modaliteter (men da må jeg sikkert studere modallogikk også…hmm… jeg synes iallfall at mengden av uttrykk for modaliteter er veldig interessant; avhengig av språksamfunn kan man benytte kasus, dialektskifte (f.eks. codeswitching, eller små barn som leker på bokmål), perifraser og masse andre verktøy for å uttrykke at utsagnet er noe annet enn en enkel faktapåstand) jah, jeg foregriper kanskje hendelser litt. Burde leve mer i nuet og alt det der.
</jammer>

Vel, nå har dette innlegget tatt en halv uke å få skrevet, og det lukter friskt av St. Albany og Roquefort (The King of Cheeses!), så det er nok på tide med frokost.

Éin kommentar

  1. galendra said,

    Vi er virkelig nødt til å legge ned et forbud mot disse blåskjell-på-land-en-varm-sommerdag-luktende ostene…
    (..men pappa er liksom så fryktelig glad i dem), catch 22?
    Tror du han forsetter å komme på besøk til opss dersom han ikke får lov til å kjøpe inn disse illeluktende godsakene? (De lukter tydeligvis ikko vondt nok i Fl.fjord..)

    OOo! Kaffetrakteren lager ferdig-lyder!

Legg att eit svar

